Tahap Kesediaan Guru Menggunakan ICT dalam Pengajaran
Guru didedahkan dengan pelbagai kaedah bagaimana
ICTdigunakan sebagai medium untuk mengakses maklumat daripada Internet,
mengkaji sesuatu fenomena secara simulasi atau
melihat demontrasi sesuatu kejadian, membantu murid
melaksanakan tugasan pembelajaran seperti menghasilkan
karangan, melakar gambar dan sebagainya (Maier
& Warren 2002; Jonassen 2003). Parker (2008) dalam
kajiannya mendapati pengajaran menggunakan ICT meningkatkan minat dan
perhatian murid, menggalakkan maklum balas, menawarkan
pengalaman pembelajaran intelektual, membantu perkembangan literasi serta
kemahiran pemikiran tahap tinggi dalam kalangan murid. Oleh yang demikian
perubahan-perubahan pedagogi menggunakan ICT adalah
perlu dalam usaha menghasilkan proses pengajaran
dan pembelajaran menjadi lebih menarik lagi berkesan (Mohd. Arif
& Rosnaini 2002; Fauziah Ahmad 2006).
Menurut Burnett (2010) kanak-kanak
masa kini membesar dalam textual landscape di mana
mereka mempunyai pelbagai cara berinteraksi dan bermain
dengan aktif di dalam persekitaran permainan komputer,
telefon bimbit dan dunia virtual. Kajian-kajian
penggunaan ICT pada peringkat awal kanak-kanak
menunjukkan pendedahan kepada komputer multimedia boleh memberangsang
dan mendorong kanak-kanak belajar dengan lebih
baik, cepat dan berkesan. Pendedahan awal
kanak-kanak kepada ICT dan teknologi digital
dapat membina pemikiran kritikal, meningkatkan
kreativiti, meneroka pelbagai bidang, mengaplikasi pengetahuan
dan kemahiran dalam situasi, di samping meningkatkan minat dan
perhatian. Banyak konsep asas dalam pembelajaran boleh
disampaikan dengan berkesan melalui program pengajaran
dan pembelajaran menggunakan komputer multimedia
(Maier & Warren 2002; Parker 2008
Penggunaan ICT menjadikan proses pencarian
maklumat menyeronok dan menghiburkan. Interaktiviti membolehkan
proses latihan atau pengajaran dijalankan mengikut
kesesuaian, keperluan dan cita rasa pelajar. Pada asasnya,
kanak-kanak mendapat pengalaman melalui manipulasi
benda-benda maujud atau konkrit serta penerokaan
persekitaran mereka. Kanak-kanak belajar daripada
persekitaran mereka melalui lima deria semula
jadi yang dianugerahkan sejak mereka
lahir. Daripada pengalaman ini kanak-kanak
akan menganalisis pengetahuan dan mengukuhkan konsep pembelajaran mereka.
Teori kematangan kanak-kanak yang diasaskan oleh Rousseau
dan teori perkembangan kognitif kanak-kanak oleh Piaget, Bruner dan Vygotsky
menekankan bahawa kanak-kanak berkembang
mengikut keupayaan apabila didedahkan pada persekitaran yang optimum.
Dalam pasaran masa kini, terdapat pelbagai jenis program
dan perisian yang boleh diperoleh dengan mudah.
Kanak-kanak didedahkan dengan pelbagai
bahan pembelajaran yang berbentuk akademik mahu
pun permainan. Semua ini alat rangsangan yang menyediakan pengalaman
pembelajaran berharga sekiranya diurus dan diselia dengan baik
(Marsh 2004; Abdul Halim 2008).
Dalam Kurikulum Prasekolah Kebangsaan
(PPK 2003b), guru disaran menggunakan
pelbagai pendekatan aktiviti yang sesuai dengan
perkembangan diri, kebolehan, keupayaan, bakat dan minat kanak-kanak. Guru
perlu menjalankan aktiviti yang melibatkan kanak-kanak secara aktif
supaya pembelajaran menjadi lebih bermakna,
berkesan dan menggembirakan. Pendekatan
aktiviti menggunakan ICT disarankan untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran,
memperoleh maklumat, berinteraksi dengan bahan untuk belajar sendiri dan bersama rakan sebaya.
Kurikulum boleh didefinisikan sebagai cara membantu pendidik
berfikir tentang tentang kanak-kanak mengurus pengalaman kanak-kanak
berdasarkan program. Kurikulum juga boleh dimaksudkan semua pengalaman yang
berlaku di sekolah.Kurikulum merupakan bentuk penulisan yang dirancang untuk
pembelajaran. Selain itukurikulum juga membawa pengertian senarai topik
pembelajaran yang akan dilaksanakan.
Mengikut pandangan Dr Norhashimah Hashimdan Yahya Che Lah
(2003), kurikulum adalah rancangan pengajaran dan pembelajaran yang disusun
bagi mencapai sesuatu matlamat pendidikan. Menurut Feldman (1991) pula,
kurikulum merupakan asas untuk mengajar dan memberi maksud ke arah
pendidikan.Manakala Catron dan Allen (1999) menjelaskan bahawa kurikulum
dibahagikan kepada dua bahagian iaitu kurikulum nyata dan kurikulum
tersembunyi. Kurikulum nyata adalah pengajaran dan pembelajaran secara langsung
berkenaan pelbagai aspek perkembangan kanak-kanak seperti jasmani, emosi,
rohani,intelek, merancang aktiviti dan membuat penilaian. Kurikulum tersembunyi
pula ialah perkara yang dipelajari oleh kanak-kanak secara tidak langsung
seperti tingkah laku kanak-kanak secara tidak langsung seperti tingkah laku dan
tindakan guru serta pengaruh persekitaran.
Pertimbangan dan Proses Pembentukan Kurikulum
Menurut Feldman J.R. (1991), terdapat lima komponen utama
bagi membentuk sesebuah kurikulum iaitu falsafah, matlamat dan objektif, isi
kandungan, aktiviti pembelajaran danpenilaian.Mari sama-sama kita
membincangkannya satu persatu. Falsafah bagi membentuk sesuatu kurikulum,
falsafah perlu ditetapkan. Jika ingin menyediakan kurikulum prasekolah maka
falsafah pendidikan prasekolah wajar ditentukan terlebih dahulu. Misalnya,
falsafah prasekolah menggambarkan tujuan prasekolah, nilai dan kepercayaan guru
tentang bagaimana kanak-kanak belajar. Falsafah yang dipegang atau dirujuk oleh
guru prasekolah mampu mempengaruhi keputusan yang dibuat untuk
kanak-kanak.
Justeru, Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan dibentuk
berteraskan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Rukun Negara.Kedua-dua
falsafah ini perlu diterjemahkan mengikut kesesuaian dengan perkembangan
kanak-kanak. Pendidik dan penggubal kurikulum perlu memahami hasrat negara yang
dinyatakan dalam Rukun Negara dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Setiap
kurikulum yang dibentuk adalah untuk memenuhi keperluan jangka panjang. Kesan
daripada hasil kurikulum yang digubal akan melahirkangenerasi negara seperti
mana yang dihasratkan dalam Rukun Negara danFalsafa Pendidikan Kebangsaan.
Matlamat dan objektif
Matlamat dan objektif yang dibentuk merupakan panduan
program bagi memulakan pembelajaran yang diperlukan oleh kanak-kanak.
Sehubungan itu,matlamat dan objektif perlu ditulis dalam bentuk yang boleh
dilihat oleh guru supaya guru dapat mengukur atau menilai kurikulum yang ingin
diperolehi. Guru pula perlu menyesuaikan objektif yang perlu dicapai oleh
kanak-kanak secara individu memandangkan kanak-kanak belajar pada tahap yang
berbeza-beza.
PENGENALAN KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
Latar Belakang
Petunjuk Prestasi Utama (KP)Sub-NKRA :Untuk Peningkatan
kadar penyertaan murid prasekolah sebanyak 20% pada akhir tahun 2012 dengan
memasukkan semua prasekolah kerajaan dan swasta dalam Sistem Pendidikan
Kebangsaan. Kronologi Penyemakan Kurikulum telah dilakukan seperti berikut:
1970an–KEMAS dan Jabatan Perpaduan memulakan kelas
prasekolah awam
1986–Buku Panduan Prasekolah Malaysia dikeluarkan oleh KPM
1992–KPM memulakan Prasekolah
1993–Garis Panduan Kurikulum Pendidikan Prasekolah Malaysia
dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia
2003–Kurikulum Prasekolah Kebangsaan (KPK)
2010–Pelaksanan KSPK
Kenapa perlunya perubahan dan penyemakan terhadap kurikulum?
Kurikulum Prasekolah Kebangsaan (KPK) disemak semula untuk
memastikan kurikulum yang holistik, tidak terlalu akademik dan tidak terlalu
membebankan,mengikut keperluan semasa serta ada kesinambungan dengan Kurikulum
BersepaduSekolah Rendah. Sistem pendidikan Negara perlu memberi penekanan
kepada:
-Pembangunan modal insan
-Penghasilan pelajar celik minda
-Pembentukan warga yang menguasai ilmu,
kemahiran dan maklumat
-Program membangunkan akal manusia dalam
melahirkan insan yang berfikirankritis, kreatif dan inovatif
·Perubahan yang dilakukan:
-Kurikulum yang relevan dengan keperluan
semasa dan cabaran masa depan
-Memperkukuhkan kemahiran berfikir,
berkomunikasi, inovasi, kreativiti dan
keusahawanan.
-Memastikan murid mempunyai nilai tambah
seperti penguasaan pelbagai bahasa,beretika, yakin diri, jati
diri, daya kepimpinan, semangat patriotik, pegangan teguh kepada ajaran agama
-Memastikan kanak-kanak Malaysia mendapat pendidikan
awal dalam pendidikan melalui program prasekolah
-Menjadikan pengalaman pembelajaran di
prasekolah lebih bermakna dan menyeronokkan
-Memastikan kesinambungan antara prasekolah
dengan Tahun 1.
-Menambah baik Kurikulum Prasekolah Kebangsaan yang
sedia ada. Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan digubal
bersandarkan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan di Malaysia:
TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI ( AWAL SAINS DAN AWAL
MATEMATIK)
Tunjang sains dan teknologi merangkumi awal sains, awal matematik, aktiviti pembinaan menggunakan objek seperti blok dan penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi(ICT).
Awal Sains
Pengalaman awal kanak-kanak dalam sains lebih
kepada penerokaan dan peluang berinteraksi dengan objek-objek yang terdapat di
persekitaran kanak-kanak. Peluang pembelajaran diperolehi melalui pemerhatian
mereka ke atas objek dan fenomena yang terdapat di persekitaran bukan melalui
pengajaran konsep-konsep sains. Pembelajaran sains seharusnya berlaku sejajar
dengan perkembangan kanak-kanak yang lebih suka bertanya, menyentuh dan
melakukan aktiviti dan pergerakan.
Awal sains menyediakan peluang kepada kanak-kanak untuk
meneroka alam sekitar mereka menggunakan organ deria dan peralatan mudah. Dalam
proses penerokaan ini,sikap saintifik yang positif seperti ingin tahu,
sistematik dan teliti akan terbentuk. Semasa proses penerokaan ini, kemahiran
asas proses sains seperti kemahiran memerhati, mengukur menggunakan unit bukan
piawai, membanding dan mengelas juga akan dikembangkan. Penerokaan dijalankan
ke atas alam hidupan (contoh: tumbuhan dan haiwan), alam bahan (contoh: objek
yang tenggelam dan timbul, air, magnet) dan alam fizikal (contoh: pelangi,
cuaca). Tunjang ini lebih mementingkan penguasaan kemahiran daripada
pemerolehan pengetahuan. Guru perlu bersikap terbuka terhadap pandangan dan
dapatan daripada hasil penerokaan murid.
Awal sains menyediakan peluang kepada kanak-kanak empat
hingga enam tahun untuk membuat pembinaan menggunakan objek seperti blok.
Aktiviti pembinaan ini bukan sahaja memberi peluang kepada kanak-kanak untuk
mempelajari konsep penghubung, lingkungan serta awal matematik tetapi untuk meningkatkan
daya kreativiti dan kemahiran motor halus mereka.
Awal Matematik
Awal matematik membekalkan pengalaman awal matematik kepada
kanak-kanak ini. Pengalaman ini termasuk konsep pra nombor, nombor, operasi
nombor yang mudah, nilai wang, konsep waktu, bentuk dan ruang. Konsep matematik
ini dipelajari pada masa yang khas dan juga disepadukan ke dalam semua aktiviti
pembelajaran bertema menggunakan kaedah yang menyeronokkan (Kementerian
Pelajaran Malaysia, 2010).Dalam pembelajaran awal matematik, kanak-kanak
berfikir secara konkrit, mereka mesti diberi peluang untuk mengalami
perhubungan,matematik melalui manipulasi objek konkrit, mereka mesti bermain
dengan benda yang mereka boleh mengira dan menyusun.
Selain itu mereka membina pengetahuan matematik dan
mengembangkan kemahiran matematik melalui pengalaman hands-on dengan aktiviti
real-life. Mereka perlu dibiasakan dengan menggunakan pemikiran matematik dalam
menyelesaikan masalah harian yang konkrit membantu membina keyakinan murid
dalam kemahiran matematik yang amat berguna kepada mereka apabila mereka dewasa
kelak.
Dalam Dokumen KSPK (2010), tunjang sains dan teknologi juga
menyediakan peluang kepada kanak-kanak menggunakan komputer untuk
melakukan tugasan tertentu.Penggunaan komputer adalah di tahap kemahiran asas
sahaja.
Pendekatan yang menggunakan media Teknoligi Maklumat dan
Komunikasi sebagai alat bantu dalam pengajaran(TMK).
Konsep Pendekatan TMK
Pengertian paling asas teknologi maklumat dan komunikasi
atau TMK ialah semua jenis teknologi yang digunakan untuk memproses, mengolah,
menyimpan, mempersembahkan dan memindahkan data atau maklumat dalam bentuk
elektronik. Penggunaan TMK dalam P& P bermaksud menggunakan TMK secara
berfikrah, terancang dan bersesuaian untukmeningkatkan kecekapan prosesdan
keberkesanan P & P.
Kepentingan pendekatan TMK. Pendekatan ini digunakan
untuk:
-Membantu proses pengajaran dan pembelajaran;
-Memperolehi maklumat;
-Berinteraksi dengan bahan utk belajar sendiri
dan bersama rakan sebaya; dan
-Memperkayakan pengalaman pembelajaran Komputer dan
teknologi digunakan bagi tujuan untuk memperkayakan pengalaman pembelajaran.
Perancangan dan pelaksanaan pendekatan TMK
-Pemilihan perisian yang sesuai.
-penggunaan alat multimedia ada perkakasan dan
perisian sesuai yang boleh digunakan dalam aktiviti P&P
-Alat-alat teknologi digunakan seperti komputer,
kamera digital,kamera, video, projektor LCD, pemain DVD, VCD
-Pengenalan internet sangat perlu sebagai
saluran utama mendapatkan maklumat
SEKIAN
thumb up
ReplyDelete