Management Science University

Management Science University

Thursday, 14 May 2015

RUMUSAN KESELURUHAN

Guru Prasekolah harus sedar ICT akan menjadi sebahagian pendekatan PdP pada masa kini dan masa depan. Penggunaan ICT dalam bilik darjah adalah sangat penting sebagai persediaan kanak-kanak prasekolah untuk masa depan mereka. Sebagai guru prasekolah adalah penting untuk mengetahui keperluan kanak-kanak sekolah. Oleh itu, persediaan dan pengalaman awal kanak-kanak memerlukan pembelajaran yang terancang, menarik dan direlevan dengan perkembangan semasa serta dapat memenuhi keperluan individu kanak-kanak.

Bagi memastikan ICT digunakan secara effektif, guru prasekolah perlu lebih kretaif dan fleksible dalam pengajaran mereka. Guru harus peka pada peringkat perkembangan dan ciri-ciri peribadi kanak-kanak. Guru boleh mengubahsuai teknik pengajaran mengikut keperluan kanak-kanak. Guru prasekolah juga perlu mempunyai persepsi dan sikap positif terhadap penggunaan ICT. Guru juga perlu bijak dan kreatif serta mahir dalam penggunaan ICT dikelas prasekolah selaras dengan matlamat KSPK iaitu memperkembangkan potensi kanak-kanak secara menyeluruh dan bersepadu dalam aspek jasmani, emosi, rohani,  intelek dan sosial melalui persekitaran pembelajaran yang selamat, menyuburkan serta aktiviti-aktiviti yang menyeronokkan, kreatif dan bermakna. Penggunaan ICT yang berkesan membolehkan proses pengajaran dan pembelajaran dapat dicapai dengan jayanya.


SEKIAN

No comments:

Post a Comment