1) TEORI JEAN PIAGET
Jean Piaget
Biografi, latar belakang dan sumbangan Jean Piaget terhadap
perkembangan pendidikan awal kanak-kanak.
Jean Piaget telah dilahirkan di Neuchatel, Switzerland pada Ogos
1896 dan meninggal dunia pada 17 September 1980. Beliau berasal dari
Switzerland dan memulakan profesyennya dalam bidang biologi. Beliau mendapat
ijazah PhD pada umur 21 tahun. Piaget merupakan ahli biologi yang cukup
terlatih. Beliau telah menggunakan model biologi untuk menghuraikan
perkembangan kognitif manusia. Penemuan-penemuan Jean Piaget adalah berdasarkan
pemerhatian, deskripsi dan analisis bilangan kecil kanak-kanak. Pada
pandangan Piaget, minda boleh berkembang, berubah dan dapat mengadaptasi
masalah yang berlaku apabila berinteraksi dengan persekitaran. Menurut Gardner,
1973, Piaget dan ahli psikologi kognitif sering kali dikenal sebagai ahli
struktur disebabkan mereka mementing struktur pemikiran manusia.
Di usia remajanya beliau berminat dalam bidang biologi dan
epistemologi iaitu suatu bidang ilmu dalam bidang falsafah yang banyak
membicarakan tentang perkembangan dan perolehan pengetahuan manusia.
Latar belakang beliau ini memberikan banyak sumbangan kepada bidang psikologi
yang mula diceburi oleh Piaget setelah beliau bekerja dengan Binet untuk
mebentuk ujian kecerdasan mental. Semasa bekerja dengan Binet, Piaget tidak
berminat untuk melihat hasil jawapan betul yang diberikan oleh kanak-kanak,
tetapi beliau lebih berminat untuk meliaht pola-pola yang ditunjukkan oleh
kanak-kanak apabila mereka memberikan sumbangan pengetahuan bagaimana proses
pembentukan pemikiran berkembang kepada kanak-kanak.
Jadual 1 : Konsep-konsep asas berhubung dengan Teori
Kognitif Jean Piaget
Konsep
|
Takrif
|
Skemata
|
Struktur kognitif yang berubah untuk mengadaptasikan maklumat
baru.
|
Asimilasi
|
Penerimaan maklumat baru sebagai selaras dengan skemata sedia
ada.
|
Akomodasi
|
Pengubahsuaian skemata yang ada bagi menerima maklumat baru.
|
Keseimbangan
|
Gabungan proses asimilasi dan adaptasi yang membantu dalam
keseimbangan terhadap pengetahuan,kepercayaan dan pengalaman.
|
Piaget mengatakan setiap kanak-kanak mempunyai corak perkembangan
mereka yang bersendirian. Dengan sebab itu, kanak-kanak yang di dalam sesuatu
darjah itu bukan sahaja berlainan peringkat kebolehan mereka tetapi juga
berlainan kecepatan perkembangan kogntif mereka. Piaget berpendapat bahawa
perkembangan kognitif itu berlaku dengan berperingkat-peringkat dan peringkat
yang lebih awal adalah mustahak bagi perkembangan peringkat-peringkat yang
berikutnya kerana peringkat-peringkat yang lebih awal itu menjadi asas bagi
perkembangan yang berikutnya.
Piaget mendapati kemampuan mental manusia muncul di tahap tertentu
dalam proses perkembangan yang dilalui. Beliau telah membahagikan perkembangan
kognitif kepada empat tahap mengikut urutan umur.
Tahap-tahap perkembangan itu ialah :
- Tahap Sensori Motor atau Deria Motor ( sejak dilahirkan – 2 tahun )
- Tahap Pra Operasi ( 2 tahun – 7 tahun )
- Tahap Operasi Konkrit ( 7 tahun – 11 tahun )
- Tahap Operasi Formal ( 11 tahun ke atas )
Tahap yang akan diketengahkan di sini ialah Tahap Praoperasi iaitu
bagi kanak-kanak berumur 2 hingga 7 tahun yang melibatkan prasekolah. Menurut
Piaget, perkembangan yang paling penting di tahap ini ialah penggunaan bahasa.
Kanak-kanak yang berada di tahap ini mula menggunakan simbol di dalam
permainan, contohnya mengandaikan buku sebagai kereta apabila ditolak di atas
lantai. Namun begitu, dari segi kualiti, pemikiran kanak-kanak masih lagi di
tahap yang rendah berbanding dengan orang dewasa. Contohnya, pemikiran
kanak-kanak adalah egosentrik di mana, di dunia ini, keseluruhannya dilihat
hanya dari perspektif mereka sahaja.
Perkembangan kebolehan mental kanak-kanak untuk melakukan tingkah
laku yang ketara seperti kebolehan mengira. Melalui latihan yang
diulang-ulang, rangkaian tingkah laku yang dikukuhkan dan digeneralisasikan
sehingga menjadi skema tingkah laku yang stabil. Hal-hal umum yang
betul-betul difahami oleh individu bagi mewujudkan sesuatu pengukuhan tingkah
laku.
Selain itu, Piaget juga mengatakan bahawa operasi yang berlaku
mesti berasaskan pada tiga fenomena mental yang penting iaitu pengamatan,
ingatan dan bayangan. Pengamatan merupakan suatu proses di mana kanak-kanak
memberikan sepenuh perhatian terhadap sesuatu yang dilihat. Sementara, ingatan
pula ialah satu proses pembinaan, pengumpulan dan pengambilan kembali memori
mengenai peristiwa lalu. Manakala, bayangan merupakan satu proses yang
menyebabkan sensasi yang statik, selalunya pandangan dan pendengaran yang
dikumpulkan di bahagian mental.
Bagi tahap ini, Piaget telah bahagikan kepada dua sub tahap iaitu :
- Tahap Pro-konseptual ( 2-4 tahun )
- Tahap Pra-operasi ( 4-7 tahun )
Di tahap pra-konseptual, kanak-kanak belum lagi dapat membezakan
dan memahami dua atau lebih dimensi pada masa yang sama. Hal ini kerana, mereka
belum dapat menyusun penerangan yang ada dalam pemikiran.
Kecerdasan di tahap ini selalunya dihuraikan sebagai kaku, tegang,
ketidaksanggupan membuat kesimpulan dan tidak menumpukan perhatian terhadap
hubungan di antara peristiwa yang berbeza. Terdapat empat kandungan utama
proses kognitif dalam tahap ini iaitu 'egocentrism', 'konsep sebab-akibat',
'peningkatan perolehan bahasa' dan 'pembentukan identiti diri'.
2) IMAM Al-GHAZALI
Dilahirkan pada 450 Hijrah bersamaan 1058 Masehi di sebuah
kampung bernama Ghazalah Daulayah Qursan di Negeri Parsi.Nama sebenarnya ialah
Muhammad binMuhammad bin Muhammad bin Ahmad Al-Ghazali.Tahun 484 hijrah beliau
dilantik sebagai Naib Canselor Universiti dan pensyarah di Universiti Pengajian
Tinggi Nizamiah. Pada tahun 489 hijrah, beliau meletak jawatan dan pergi ke
Syria dan ke Mekah.Kitab beliau yang termashur ialah Ihya Ulumuddin.
Pandangan dan idea-idea beliau:
1. Kanak-kanak diasuh mengikut 2 peringkat tahap umur iaitu;
- Sejak lahir hingga 4 tahun
- 5 tahun hingga 7 tahun
2. Kandungan kurikulum meliputi latihan jasmani, sukan, adap
pertuturan, keperibadian dan budi pekerti yang mulia.
3. Seorang kanak-kanak harus dididik sejak lahir.
4. Seorang bayi jangan diberikan kepada orang lain menjaganya
kecuali wanita yang kuat agama dan mulia tingkah lakunya.
5. Didik kanak-kanak dengan pelajaran agama, adab sopan, adab makan
minum, mencuci badan, berwuduk dan bersembahyang.
6. Didik kanak-kanak supaya memperolehi tingkah laku yang mulia,
merendah diri, tidak berbohong, bersederhana dalam perlakuan, tidak berkawan
dengan orang jahat dan tidak berbangga.
7. Bersikap tegas dengan kanak-kanak, jangan biasakan mereka
bersenang-senang, jangan berseronok atau bermanja-manja apabila bergaul dengan
mereka.
8. Tidak boleh keterlaluan bila mendenda kanak-kanak.
9. Jangan mencemuh dan menimbulkan kebencian mereka.Memperelokkan
fitrah dan membentuk naluri mereka.
10. Suruh kanak-kanak bermain kerana main pada kanak-kanak dapat:-
- Membantu
perkembangan fizikal serta menguatkan otok mereka.
- Sifat
semulajadi kanak-kanak memang suka bermain.
- Dapat
menggembirakan mereka serta memberi kerehatan selepas penat belajar
Nasihat beliau kepada guru supaya:-
- Mengajar
mengikut kemampuan kanak-kanak.
- Memperbaiki
perlakuan dengan mesra bukan dengan cara menempelak mereka.
- Guru tidak
perlu mengharapkan ganjaran tetapi perlu menunjukkan model tingkah laku yang
baik
SEKIAN
thank you penerangan yang mantap dan menarik
ReplyDeleteSlot Machines - Blackjack & Slot Machines - Jackson City Casino
ReplyDeleteThis Blackjack 제천 출장안마 & Slot 통영 출장마사지 Machines app is designed and built for iPad. You 나주 출장샵 can try your luck on any device, as 여수 출장안마 long as you do it at the casino. 제주도 출장샵