Management Science University

Management Science University

Thursday, 14 May 2015

KEBAIKAN DAN KEBURUKAN ICT UNTUK KANAK-KANAK


KEBAIKAN ICT TERHADAP KANAK-KANAK

Kecanggihan teknologi pada hari ini begitu pesat membangun terutama dalam bidang ICT. Antara teknologi ICT ialah komputer, telefon, televisyen, internet, telefon pintar, pemainan digital dan pelbagai lagi yang boleh kita temui pada hari ini.  Malah terdapat dalam perbagai bentuk dan saiz. Revolusi yang dibawa oleh kecanggihan ICT membolehkan sesiapa saja dari setiap lapisan usia mampu memiliki kemudahan ICT ini, termasuklah dalam kalangan kanak-kanak.
Melalui penggunaan ICT pelbagai manfaat yang kita mampu perolehi termasuk kepada kanak-kanak.  Antara kebaikan ICT  kepada kanak-kanak ialah:-

1.  MEMUDAHKAN PROSES PEMBELAJARAN KEPADA KANAK-KANAK

Melalui penggunaan ICT proses pengajaran dan pembelajaran untuk kanak-kanak pra sekolah akan lebih mudah. Dengan penggunaan ICT di dalam kelas tahap pencapaian kefahaman murid akan lebih tinggi. Murid-murid akan lebih cepat memahami apa yang ingin disampaikan oleh guru dan guru akan lebih mudah untuk memberi kefahaman kepada murid. Iini kerana, melalui penggunaan ICT guru dapat mengambarkan sesuatu benda dan keadaan yang lebih tepat dan nyata dalam bentuk gambar berwarna, kejelasan suara, video dan peta minda.

Penggunaan pelbagai warna, bunyi-bunyia dan pelbagai visual akan menarik minat murid untuk belajar di dalam kelas. Sesi pembelajaran akan lebih menarik dan mampu menwujudkan satu pengalaman belajar yang menyeronokkan kepada murid.

Penggunaan ICT juga akan meningkatkan daya fokus murid-murid terhadap apa yang sedang diajar oleh guru. Keinginan ingin untuk belajar dalam diri murid akan lebih besar dan teruja untuk lebih tahu setiap apa yang di ajar oleh guru.

2. MENINGKATKAN DAYA KREATIVITI DAN IMAGENASI

Melalui ICT mampu meningkatkan daya kreativiti dan imegenasi murid. Mengikut kajian kanak-kanak akan lebih cepat bertindak balas apabila berhadapat dengan sesuatu yang nyata dan mempunyai daya tarikan warna yang menarik, cahaya, bunyi dan gambar. Penggunaan ICT dapat mememberi gambaran sesuatu yang jelas akan membolehkan murid lebih cepat berfikir.  Seterusnya murid akan menggambarkan sesuatu dalam benak fikiran mereka dan berlakulah peroses penaakulan dalam pencarian definisi dan penyelesaiaan masalah sebagaimana apa yang dilhat dihadapan murid tersebut.

3. MAHIR PENGGUNAAN ICT

Kemajuan teknologi pada hari ini memperlihatkan bertapa masyarakat teruja dengan kemudahan teknologi. Boleh dkatakan setiap orang mampu dan pandai menggunakan teknologi moden terutama berkaitan ICT. Malah sesiapa yang tidak pandai dalam penggunaan ICT dikatakan sebagai ketinggalan zaman dan tidak kurang ada yang memperlekihkan.

Oleh itu, pendedahan peralatan ICT kepada kanak-kanak amat penting. Ini adalah untuk melatih kanak-kanak agar lebih mahir menggunakan kemudahan ICT. Dengan pendedahan kemudahan ICT kanak-kanak hari ini akan lebih bijak mengunakan internet dalam mencari maklumat dan mengurangkan salah guna ICT.

KEBURUKAN ICT KEPADA KANAK-KANAK

Walaubagaimana, penggunaan ICT dalam kalangan kanak-kanak mampu membawa kepada kemudaratan apabila tiada pemantauan oleh ibu bapa mahupun guru.  Antara keburukan ICT kepada kanak-kanak ialah:-

1. MEMBANTUTKAN PERKEMBANGAN SOSIAL

Pemasalahan ini boleh terjadi apa bila kanak-kanak didedahkan dengan permainan digital tampa pengawasa dan kawalan. Kanak-kanak ini akan bermain permainan dalam komputer kerana ganjaran dan tawaran yang ditawarkan permainan tersebut. Oleh kerana kanak-kanak mempunyai sifat ingin tahu yang tinggi, mereka akan terus bermain untuk mengetahu apakan penghujung permainan tersebut. Mereka boleh ketagih dengan permainan tersebut dan akan merencatkan pertumbuhan kanak-kanak yang sepatutnya dicapai. 

Kecerdasan interpersonal mereka akan terbantut yang mana mereka hanya memikirkan mengenai permainan komputer semata-semata dan mewujudkan sifat sosio-emosi kanak-kanak yang mementingkan diri sendiri dan tidak mahu mengalah. Sifat negative ini tidak sewajarnya ada dalam diri kanak-kanak. Dengan hanya bermain permainan komputer juga sekali gus akan menghilangkan tahap keyakinan diri kanak-kanak dengan masyarakat kerana mereka langsung tidak bercampur dengan masyarakat bagi aktiviti luar rumah. Perkara ini juga akan memberi impak yang besar kepada kanak-kanak apabila mereka remaja dan dewasa kelak.

2.  MENJEJASKAN KESIHATAN

Seterusnya, ICT memberi impak kesihatan yang buruk kepada kanak-kanak.  seperti masalah penglihatan  (Rabun jauh dan dekat), kekurangan zat makanan  disebabkan terlalu fokus kepada game sehinga mereka mengabaikan  masa makan yang boleh membawa maut.     Sebaliknya jika mereka melayari internet sambil makan  dimana  mereka akan makan makanan  segera yang akan mengakibatkan masalah kegemukan.

3.TERPENGARUH DENGAN BUDAYA TIDAK SIHAT

Sekiranya tidak dicegah,  penggunaan internet tanpa kawalan menyebabkan kanak-kanak mengetahui perkara yang melangkaui batas umur mereka seperti bahan pornografi yang begitu luas tersebar di internet. Jika kanak-kanak tersalah taip kata kunci sedikit sahaja dan terbuka lawan web tersebut kanak-kanak akan terus melihat.  Kerana sudah menjadi fitrah semulajadi kanak-kanak mempunyai sifat ingin tahu yang begitu tinggi. Sebab itulah kanak-kanak sekarang banyak mengetahui perkara yang tidak sepatutnya dan pastikan akan meniru perkara negative itu tanpa mengetahu baik buruk dan kesan perkara tersebut seperti meniru aksi lucah yang boleh menjejaskan pemikiran mereka.

Kanak-kanak juga sering meniru aksi lasak  dan ganas yang dipaparkan di internet atau di kaca televiayen. Aksi lasak seperti bergusti,  begaduh,   rompakan,  merogol, dan  membunuh akan mempengaruhi kelakuan mereka  dimasa akan datang.

4.  KECELARUAN PENGGUNAAN BAHASA

Kebanyakan pengguna internet tidak menghiraukan akan laras bahasa yang betul semasa mereka menulis. Mereka sering menggunakan istilah yang direka sendiri yang akan mengelirukan seterusnyan menjadi ikutan kepada kanak-kanak.  Jika tiada pemantauan oleh ibu bapa, kanak-kanak ini akan terus mengunakan bahasa yang salah ini disepanjang hidupnya. Akibat yang paling ditakuti adalah mereka menggunakan kata-kata kesat yang mereka dengar untuk berinteraksi dengan orang lain.

Kesan lain yang turut timbul akibat daripada kerap menonton televiyen adalah melemahkan kemahiran berbahasa, ciri visual televisyen menyekat perkembangan bahagian sebelah kiri otak yang penting untuk kemahiran pembelajaran bahasa. Dalam satu persidangan terapis percakapan di London mendedahkan bahawa televisyen membataskan dan menghadkan keupayaan kanak-kanak bertutur dan memahami Bahasa Inggeris. Kemahiran bahasa boleh dirangsang dengan baik melalui pembacaan dan penyertaan dua hala yang aktif dalam perbualan dan aktiviti bermain bukannya dengan menonton televisyen. 

5. KESAN KEPADA SIKAP

Menurut Healy dalam buku keluaran CAP kanak-kanak yang terlalu banyak menonton televisyen boleh menurunkan prestasi akademik terutamanya dalam keupayaan membaca. Membaca memerlukan kedalaman atau pemerosesan tetapi 'fikiran dua minit' kanak-kanak daripada menonton terlalu banyak televisyen dengan mudah menjadikannya kurang sabar dengan kegiatan yang memerlukan pembacaan. Menonton televisyen adalah komunikasi sehala di mana kanak-kanak akan menjadi pasif.

Kanak-kanak menjadi leka dan sifat malas semakin meningkat. Perkara inilihat saja kanak-kanak zaman sekarang pergi ke mana-mana pasti akan ada permainan di tangan. Apalagi kalau bukan I-Pad, Tablet dan telefon bimbit. Oleh disebabkan itu, kanak-kanak kurang memberikan tumpuan di dalam pelajaran kerana otak mereka sentiasa memikirkan permainan yang ada di dalam tablet mereka.


KESIMPULAN

Berdasarkan perbincangan dan huraian yang telah kita bentangkan di atas, dapat kita rumuskan  bahawa penggunaan ICT dalam kalangan kanak-kanak mampu memberi impak positif.Antaranya sangat berguna untuk memudahkan sesi pembelajaran terhadapa kanak-kanak.  Oleh itu, amat penting setiap sekolah dan terutama pra sekolah dibekalkan dengan kemudahan ICT sebagai tambahan alat bantuan mengajar kepada guru-guru.

Selain itu, penggunaan ICT mampu meningkatkan daya kreativitian kanak-kanak, malah dapat mengembangkan daya imegenasi jika digunakan pada masa, waktu dan cara yang betul.  Ini akan melahirkan lebih banyak generasi akan datang yang lebih genius dan berfikiran kreatif, novatif dan dinamik.

Pendedahan penggunaan ICT ini juga amat bagus sebagai latihan kepada kanak-kanak agar lebih mahir mengendalikan peralatan ICT dan akan lebih bijak dalam memilih cara pengendalian agar tidak disalah guna.

 Walaubagaimana, setiap sesuatu jika di salah guna atau gagal dkendali dengan baik akan membawa kerosakan. Begitu juga dengan penggunaan ICT. Jika dibiarkan kanak-kanak menggunakan peralatan ICT tampa pemantauan dan cakna daripada ibu bapa dan guru ia akan disalah guna, sekali gus, menghasilkan impak yang negatif. Kesan negatif ICT juka berlaku ia amatlah berbahaya ini boleh menyebabkan antara hdup dan mati, serta masa depan seseorang itu.

Jika dibiarkan kanak-kanak leka dengan peralatan ICT ia boleh menyebabkan kesan buruk antaranya ketagihan bermain video game, kemerosotan bahasa, masalah kesihatan dan masalah tingkah laku.

Jesteru itu, ibu bapa perlu memainkan peranan dengan tegas.  Jangan sesekali dibiarkan anak-anak leka dengan peralatan ICT.  Sebaiknya ibu Bapa haruslah menyediakan aktiviti fizikal yang lebih bermanfaat kepada anak.


-SEKIAN-



1 comment: